Propozycja zajęć dla 5latków 29.04.2020 (środa)

Dzień dobry kochani! Jaki się dzisiaj macie? Zapraszam do nauki! 🙂

Zajęcia 1. Poznajemy mieszkańców pól – rozwiązywanie zagadek.

 

Wprowadzenie do tematu. Rozwiązywanie zagadki I. Fabiszewskiej.

Rodzic mówi dziecku zagadkę:

Rosną tu ziemniaki,

rośnie tu też zboże.

Mała szara myszka

najeść się tu może. (pole)

 

Układanie definicji słowa pole.

Kartka, mazak.

 

Rodzic pyta dziecko: Co według ciebie znaczy słowo „pole”? Jak inaczej nazwałbyś to miejsce? Zapisuje propozycje dziecka na kartce. Wyjaśnia, że pole jest terenem, na którym żyją różne zwierzęta: ssaki, ptaki, owady.

 

Opisywanie wyglądu pola w czasie wiosny. Rozwiązywanie zagadek.

Obrazek przedstawiający pole w czasie wiosny, kolorowe koła z narysowanymi na nich kolorowymi kropkami  – dwa komplety (przy czym na jednym, na odwrocie kół, są zapisane zagadki), sylwety polnych zwierząt (myszy, kreta, ślimaka, biedronki, bociana, zająca, skowronka), pudełko, kartoniki z zapisanymi na nich zagadkami.

pole

biedronka bocian kret mysz skowronek ślimak zając

Rodzic umieszcza na dywanie obrazek przedstawiający pole w czasie wiosny. Na obrazku znajdują się przypięte koła, pod którymi zostały ukryte sylwety polnych zwierząt (myszy, kreta, ślimaka, biedronki, bociana, zająca, skowronka). Na każdym kole znajduje się inna liczba czerwonych kropek i liczba (np. jedna czerwona kropka lub liczba 1). Dziecko losuje z pudełka kartoniki z kropkami (5-latki). Rodzic czyta umieszczone na nich zagadki. Po rozwiązaniu zagadki dziecko zdejmuje z obrazka koło z taką samą liczbą kropek lub z taką samą liczbą. Podaje nazwę zwierzęcia, które się pod nim ukryło. Rodzic pyta: Co wiesz np. o myszy? Jak mysz spędziła zimę? Co mysz robi teraz, w czasie wiosny? Te same pytania rodzic zadaje po odgadnięciu każdej zagadki I. Fabiszewskiej.

 

Mieszka pod ziemią

i kopie tunele.

Rolnicy go nie lubią,

bo szkód robi wiele. (kret)

 

Szara, z długim ogonkiem,

w małej norce mieszka.

Z kotem bawi się w berka,

taka z niej mała śmieszka. (mysz)

 

Czerwone nogi, czerwony dziób,

po polu kroczy, bo myszek tu w bród. (bocian)

 

Ma skoki, słuchy i ogon króciutki.

Skacze po polu, jest bardzo cichutki. (zając)

 

Nad polem wysoko głos jego rozbrzmiewa.

O nadchodzącej wiośnie pierwszy piosenki śpiewa. (skowronek)

 

Ma muszlę na grzbiecie i śmieszne małe rogi.

Dzieci go pytają: Chcesz sera na pierogi? (ślimak)

 

Na czerwonym płaszczyku

czarne kropki ma.

Mszyce z liści zjada.

Czy ktoś z was ją zna? (biedronka)

 

Mysz zamieszkuje pola, łąki i lasy. Gromadzi zapasy pokarmu. Zimą przebywa w stogach siana lub w stodołach. Chętnie również wprowadza się do domów ludzi. Wiosną przenosi się na pola uprawne. Wyrządza szkody w plonach. Kopie płytkie, ale dość długie nory. Jest wszystkożerna. Żywi się m.in. nasionami traw, zbóż, owadami.

 

Kret mieszka pod ziemią, gdzie buduje gniazdo z mchu i trawy. Obok gniazda organizuje sobie spiżarnię, w której gromadzi pożywienie, np. dżdżownice. To jego zapasy na zimę. Nie zapada w sen zimowy. Żyje samotnie. Ma silne łapy i mocne pazury, dzięki czemu może budować długie, podziemne tunele. Niszczy wtedy korzenie roślin. Ziemię wypycha na zewnątrz, tworząc kopce. Na powierzchni ziemi porusza się niezgrabnie. Rzadko się tu pojawia. Żywi się m.in. robakami, dżdżownicami, owadami. Niszczy rośliny.

 

Skowronek najbardziej lubi przebywać na polach, łąkach i pastwiskach. W lutym, kiedy jeszcze ptasie koncerty są rzadko słyszalne, głos skowronka rozbrzmiewa już nad polami. Śpiewa najczęściej w czasie lotu. Jego głos jest bardzo przyjemny dla ludzkiego ucha.

 

Zabawa ruchowa W krecich tunelach.

 

Dziecko ustawia się po jednej stronie pokoju. Na sygnał rodzica musi się przedostać na przeciwną stronę, czołgając się – tworzy podziemne korytarze.

 

Odnajdywanie i opisywanie różnic między polem a łąką.

Obrazki (zdjęcia) przedstawiające pole i łąkę.

polełąka

Rodzic umieszcza obok siebie obrazki (zdjęcia) pola i łąki. Prosi, aby dziecko znalazło i opisało różnice między tymi dwoma środowiskami przyrodniczymi. Podsumowuje informacje, wyjaśniając, że charakterystyczną cechą łąk jest duża różnorodność roślin, zaś na polu uprawia się najczęściej jeden gatunek roślin, np. ziemniaki, kukurydzę, buraki, pszenicę, żyto. Na łące przez wiele lat rosną te same rośliny, na polu natomiast w kolejnych latach sieje się lub sadzi inną roślinę. Pola się orze, natomiast na łące nie ingeruje się w to, co na niej rośnie. Na polach i łąkach najczęściej żyją te same zwierzęta, ale na polach jest ich znacznie mniej. Przychodzą tu po to, aby znaleźć coś do zjedzenia, a potem wracają na łąkę lub do lasu. Wiosną można często zauważyć na polach stada dzikich gęsi, które wracają do nas z ciepłych krajów, i usłyszeć piękny śpiew skowronka. Na polach żyje również wiele owadów, które żywią się danym gatunkiem roślin. Niektóre z nich są szkodnikami, np. stonka ziemniaczana. Niszczy ona zbiory i jest zwalczana przez rolników.

 

Układanie zdań, w których każde słowo rozpoczyna się tą samą głoską.

 

Dziecko układa dowolne zdanie, w którym każde słowo zaczyna się tą samą głoską, np. Pająk przeszedł przez płot. Kret kopie korytarze. Zdania wypowiadane przez dziecko nie muszą mieć logicznego sensu. Ważne, aby każde słowo zaczynało się tą samą głoską.

 

Zajęcia 2. Zajęcia umuzykalniające. Tworzenie akompaniamentu do refrenu piosenki Las.

 

Nauka piosenki Las

  1. Las jest strasznie stary,

żyje swoim życiem,

poskręcane drzew konary kryją tajemnicę.

 

W lesie nigdy nie wiem,

co się zaraz stanie.

Za kolejnym każdym drzewem czai się nieznane.

 

Ref: Las, straszny las,

czym zaskoczy dzisiaj nas?

Nie wiadomo, co przyniesie

Spacer po prastarym lesie. / x2

 

  1. Ciągle gdzieś w oddali

jakiś cień przemyka,

skrada się między drzewami, pojawia i znika.

 

Lecz ten potwór z lasu

nie zrobi nic złego,

chce się od czasu do czasu bawić w chowanego.

 

Ref: Las, straszny las,

czym zaskoczy dzisiaj nas?

Nie wiadomo, co przyniesie

Spacer po prastarym lesie. / x2

 

Śpiewamy i gramy – tworzenie akompaniamentu do refrenu piosenki.

 

Dziecko wspólnie z rodzicem wymyśla różne sposoby wydobywania dźwięków. Następnie wykorzystuje je podczas refrenu piosenki.

 

Las, straszny las, (głośne klaskanie do rytmu)

czym zaskoczy dzisiaj nas? (pocieranie dłońmi o ramiona)

Nie wiadomo, co przyniesie (uderzanie dłońmi o uda)

Spacer po prastarym lesie. / x2 (tupanie w miejscu)

 

Dzięcioły i dziuple – rozwijanie umiejętności szybkiej reakcji na ustalony sygnał.

Obręcze, tamburyn.

 

Rodzic rozkłada na środku pokoju obręcze. Dziecko w rytmie piosenki o lesie biega między obręczami (dziuplami) w określonym kierunku. Na sygnał – mocne uderzenie w tamburyn – zajmuje miejsce w najbliższej obręczy (dziupli). Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

Pozdrawiam was wszystkich cieplutko – ciocia Asia! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *